Category header
HomeWetenschapGeschiedenisMensenNatuurEntertainmentFaits Divers

faits divers

Coca-Cola deed Pepsi floppen met slechte reclame

Shanna Verspreet

10 Oktober 2016

main article
Credit: flickr.com/photos/jeepersmedia

Begin jaren '90 kwam Pepsi met het briljante plan om doorzichtige cola te maken. Het product was meteen redelijk populair, totdat de concurrentie zich ermee ging bemoeien. Coca-Cola maakte een gelijkaardig product en maakte expres slechte reclame, zodat de klant ook geen Pepsi meer zou kopen.

Zo'n 25 jaar geleden waren allerlei doorzichtige drankjes plots populair. Mensen linkten ze aan gezondheid, bewust of onbewust. Daar speelde Pepsi gretig op in met 'Crystal Pepsi'.

Kevin Trotman, flickr.com/photos/kt - Tab Clear van The Coca-Cola Company
credit: Kevin Trotman, flickr.com/photos/kt - Tab Clear van The Coca-Cola Company

The Coca-Cola Company zette de tegenaanval in met Tab Clear, maar al snel flopten beide dranken. Volgens de reclame was Tab Clear heel gezond, suikervrij en dus ideaal voor vrouwen die op dieet waren, bijvoorbeeld.

Jaren later verklaarde Sergio Zyman, marketing-baas bij The Coca-Cola Company, dat ze het drankje expres als extreem gezond aanprezen. Volgens hem zouden klanten Tab Clear verwarren met Crystal Pepsi en denken dat dat dus ook gezond zou zijn. Die klanten zouden dus enorm teleurgesteld zijn door het toch-niet-zo-gezonde Crystal Pepsi.

Beide producten zijn dus na een paar jaar van de markt gehaald. Punten voor Coca-Cola dus, hoewel niet iedereen het sabotageverhaal gelooft. Misschien wou Coca-Cola gewoon profiteren van het succes van Pepsi en mislukte het hele plan? Wanneer we naar onderstaand filmpje kijken, denken we toch dat die reclame echt expres slecht was.

wikipedia.org